צא מזה-צא מזה-צא מזה! | מעברים נגב צפוני

צא מזה-צא מזה-צא מזה!

איך להתמודד עם שאלות שיכולות להיות מביכות אבל עולות כמעט בכל ראיון?

"ספר לי על שלוש מתכונותייך החיוביות ביותר" 
במקרה כזה כדאי לחשוב על תשובות כנות, שאפשר להסביר ולפרט אותן. לבחור תכונות אמיתיות שלכם שקשורות ליכולות שלכם גם בהקשר של התפקיד/הארגון בו מדובר, למשל: לתחום השרטוט – דייקנות והקפדה על הפרטים, לתחום המזכירות – סדר וארגון, לתחום שרות לקוחות – תודעת מתן שרות גבוהה וכו'. הכינו דוגמאות מעברכם התעסוקתי ותנו אותן, אם נדרש/מתאים.

"ספר על שלוש תכונות אופי שליליות שלך"
דאגו מראש לחשוב על תכונות כאלה כדי להציגן בכנות, אבל מיד אחרי הצגתן הדגישו גם תובנה ואמירה על העבודה שאתם עושים כדי לשפרה. כדאי לקחת אחת מהתכונות החיוביות שאמרתם ולהציג גם את ההיבט השלילי שלה, לדוגמא: יסודיות, הקפדה על הפרטים וכד'. לגבי שאלות מפלות כמו "כמה ילדים את מתכננת", "האם את בהריון" -  אמנם מדובר בשאלות לא חוקיות שמפרות את חוק כבוד האדם וחירותו, אך יש להחליט מהי מטרתנו – למצוא עבודה או לתקן עוולות. מומלץ לענות תשובות עמומות, או להכניס לעניין קצת הומור.                                                                                                                       
שאלה: להסתיר את עניין הפיטורים או לדבר עליו?                                                          
בפיטורים יש תחושות חזקות של כישלון, דחייה ועלבון, ולכן באמת קשה להביא אותן לראיון. אם אתה נשאל במפורש
"האם פוטרת?" או "למה פוטרת?" יש לענות בצורה הכנה ביותר, אבל להשתדל להציגה בדרך חיובית וכללית, מבלי להיכנס לפרטים. להגיד למשל "הבנתי את העבודה אחרת מהמנהל", ומיד להביא גם תובנה- "אבל מה שלמדתי מהמקרה הזה הוא שאני צריכ/ה למצוא את הדרך להתאים את עצמי יותר למנהל". לעולם לא "ללכלך" על מקום עבודה הקודם! יש למצוא את הנקודות החיוביות גם אם הקשר נגמר בצורה לא נעימה/חלקה.

שאלה: האם כדאי להעלים מקורות החיים את הגיל?
כעקרון לא חייבים לציין את הגיל כמו שאין חובה לכתוב מצב משפחתי או לציין את מספר הילדים – אך זהו נתון קל לחישוב/הערכה מתוך קורות החיים ובאם הוא מהווה מכשלה  בתחילת התהליך, סביר להניח שיהווה מכשלה גם בהמשכו – להחלטתכם! בימי הזוהר של ההיי-טק, מנהלים חיפשו עובדים צעירים ונמרצים, שיהיו מוכנים לעבוד באטרף ולרוץ בתזזית מפרויקט לפרויקט. אבל העובדים הללו רצו בתזזית גם מחברה אחת לאחרת, ולא היו נאמנים למקום העבודה, שלא לדבר על גניבת הידע שהתלוותה לכך. אחרי משבר ההיי-טק ובעקבות המיתון, חלק מהמעסיקים גילו פתאום שהם מעדיפים עובדים מבוגרים יותר ויציבים יותר שיש להם הרבה ידע וניסיון, נאמנות למקום העבודה ולכן גם מתאימים יותר כהשקעה לטווח ארוך.          

לסיכום: זכרו תמיד שבראש ובראשונה עליכם להיות עצמכם, אך עם מודעות לסיטואציה ולכלים שיש ברשותכם להתמודד נכון עם המצב. בהצלחה!