מודל הקיפוד | מעברים נגב צפוני

מודל הקיפוד

אתה לא קיפוד? כדאי שהעסק שלך יהיה...

טל כספי- יועצת עסקית

 

לעסק קטן אין את המשאבים להתפזר ולירות לכל הכיוונים ולכן הוא חייב להיות ממוקד. טל כספי

בתהליכי ייעוץ עסקי שלי עם בעלי עסקים קטנים בדרך כלל בשלב הזה עולה האמירה כן, אבל איך עושים את זה? מה זה אומר? ומה עם ההזדמנות מגיעה אלי?

קל להגיד וקשה לעשות... אז במאמר הזה אני אנסה להציג את בפשטות את העקרונות למיקוד עסקי.

העקרונות נכונים לעסקים קטנים, לעסקים חדשים, ליזמים מתחילים ואפילו לחברות גדולות.

אז מה הקשר לקיפוד?

הקיפוד הוא שם של מודל בעזרתו ניתן להגיע למיקוד עסקי.

מודל הקיפוד מתוך הספר " גלגל התנופה מטוב למצויין" של ג'ים קולינס, הוא תוצאה של מחקר על חברות שעברו שינוי מחברה טובה לחברה מצויינת,

מדבר על 3 עקרונות:

  1. מה התשוקה והחזון? איזה שינוי אני רוצה לייצר?
  2. מה החוזקות וההתמחות שאני מביא לעסק?
  3. המודל העסקי - איך אני מתפרנס מזה? אילו מוצרים ושירותים אני מציע? איך ולמי אני מציע אותם?

המודל העסקי בפשטות הוא הצורה שבה עסק מייצר הכנסות ורווחים ומתאר את התהליך בו נמכר מוצר או שירות תמורת תשלום. במפגש של שלושת הסעיפים נוצר עסק מצויין.

לעסקים רבים יש יותר ממוצר או שירות אחד, אני כמובן לא מציעה לזנוח את כולם ולהישאר עם מוצר אחד אלא לייצר רשימה של כל המוצרים שלך ולהעביר אותם סינון כפול, פעם אחת דרך המסננת של מודל הקיפוד וכן לוותר על מוצרים שבהם אנחנו לא מומחים בהם, שאינם תואמים לחזון העסקי או כאלה שאינם מתאימים למודל העסקי שהגדרנו וסינון נוסף של עלות מול תועלת המדרגת את המוצרים לפי רמת הכדאיות המופקת לעסק ממכירתם. ככל שהעסק גדול ויציב יותר רשימת המוצרים או השירותים שתוכל להישאר תהיה גדולה יותר.

אחרי התהליך הזה יהיה מאוד ברור באילו מוצרים כדאי להשקיע ולמקד בהם את המאמץ.

בשלב הבא אחרי שמבססים את השלבים שהוצגו כאן ניתן להתרחב ולשלוח זרועות נוספות. המיקוד העסקי אינו שולל קיומם של מספר קהלי יעד, מוצרים ושירותים אבל עוזר לנו כבעלי העסק להגדיר מי הלקוחות ומה המוצרים שאנחנו רוצים להשקיע בהם ומי הם מעגל שני.

חזרה לכתבות לבעלי עסקים לחצו כאן

קצת עלי: טל כספי יועצת עסקית, בעלים של "טיכה יעוץ עסקי". בוגרת תואר שני במנהל עסקים. מומחית בתחום הייעוץ הפיננסי, כתיבת תוכניות עסקיות, תמחיר וגיוס אשראי. בעלת ניסיון עשיר בליווי והדרכה עסקית. מוזמנים לפנות, לשאול, להגיב מבטיחה להתייחס.

ticacons@gmail.com | 050-8610739

לדף הפייסבוק של טיכה לחצו כאן