זכויות הוריות לפתיחת שנת הלימודים | מעברים נגב צפוני

זכויות הוריות לפתיחת שנת הלימודים

זכויות הוריות לפתיחת שנת הלימודים

עו"ד ענבר ברקוביץ אפרים

 

עדיין לא נגמר החופש הגדול ולמעשה השבועיים שלפנינו הם האינטנסיביים ביותר, כל ענבר ברקוביץמערכות החינוך סגורות והילדים בבית. ואתם? בבית עם הילדים? עובדים ומנסים לתפעל בשלט רחוק? נוסעים לחופשה משותפת?

גם אם הקיץ עדיין כאן, הרי ששנת הלימודים מציצה כבר מעבר לכתף וזה זמן מצוין להבין מהן זכויותיהם של הורים עובדים.

ואיפה מתחילים? בהתחלה כמובן... היום הראשון ללימודים: 1/9 הכניסה לגן ולבית הספר מלווה בהתרגשות רבה ולפעמים גם מתח, הן אצל הילדים והן אצלנו, ההורים. כדי להפחתי במעט מהמתח ולהיות עדים להתרגשות, מבקשים הורים רבים ללוות את ילדיהם למסגרות החינוכיות ביום הלימודים הראשון ולשם כך עליהם להיעדר מהעבודה.

מה קובע החוק לגבי העניין?

עבור עובדי המדינה, יום פתיחת שנת הלימודים במוסדות החינוך הוא יום בחירה מתוך שני ימי בחירה שנתיים. יום הבחירה ניתן בנוסף למכסת ימי החופשה להם זכאים עובדי מדינה.

גם עובדים במגזר הפרטי זכאים לשני ימי בחירה, אולם אלו נכללים בתוך מכסת ימי החופשה. עובד או עובדת שבחרו ב-1 בספטמבר כיום בחירה, חייבים בהודעה של 30 יום מראש למעסיק ובנוסף, יום זה ירד ממכסת ימי החופשה המגיעים להם.

אם אתם עובדים במגזר הפרטי וטרם הודעתם למעסיק על רצונכם להיעדר מהעבודה ב1/9, כדאי לעשות זאת בהקדם האפשרי.

מה היא תוספת מעונות והאם יש השתתפות של המדינה בהוצאות הטיפול בילד?

עובדות ועובדים בשרות המדינה וגופים נוספים במגזר הציבורי, להם הסכם קיבוצי המעגן את זכויותיהם/ן, זכאים לתוספת מעונות שמהווה למעשה השתתפות חלקית בהוצאות הטיפול עבור ילד שטרם מלאו לו 5 שנים. עבור ילד ראשון ההשתתפות היא בגובה של 306 שקל ועבור ילד שני בגובה של 204 שקל.

עובדת במשרה חלקית תקבל את התשלום באופן יחסי להיקף עבודתה. וכשהילד/ה חולה וצריך/ה להישאר בבית? הורים לילדים מתחת לגיל 16 זכאים לזקוף עד 8 ימי היעדרות בשנה, בשל מחלת ילדיהם על חשבון ימי המחלה הצבורים להם. הורים יחידניים והורים שילדיהם בחזקתם הבלעדית, זכותם מוכפלת והם יכולים לזקוף עד 16 ימים בשנה על חשבון ימי המחלה הצבורים להם.

הורה שעובד לפחות שנה במקום עבודה, שילדו מתחת לגיל 18 וחולה חלילה במחלה ממארת, זכאי לזקוף 90 ימי היעדרות על חשבון ימי מחלה הצבורים לו או ימי החופשה שלו.

איך זה מבוצע בפועל? ממש כמו יום מחלה שלכם: אם בהסכם העבודה שלכם הוגדרו ימי המחלה שלכם "כחוק" הרי שגישה זו תהיה תקפה גם במקרה של מחלת ילדים: על פי החוק, עובד או עובדת שנעדרו יום אחד בשל מחלת ילד, זכאים לנצל יום מחלה אך בפועל לא יקבלו תשלום עבור יום זה. ביום השני והשלישי, יהיו זכאים ל- 50% מהשכר עבור יום זה ומהיום הרביעי והלאה, ל-100% מהשכר.

אם הסכם העבודה שלכם קובע תנאים טובים מאלו שהוגדרו בחוק והוזכרו לעיל, הרי שמה שנחתם בהסכם הוא התקף.

זכרו, הסכם העבודה שלכם יכול להיטיב את התנאים המוגדרים בחוק, אך לעולם אינו יכול להרע אותם. הילד/ה בגן או אצל מטפלת, האם לאחר חזרה מחופשת לידה את זכאית לשעת הנקה?

חשוב לדעת שהזכות לשעת הנקה ניתנת לעובדות במשרה מלאה בלבד. בפועל המשמעות היא שהעובדת יכולה לצאת שעה מוקדם יותר מבלי שהמעסיק ינכה משכרה.

את הזכות יכולה לממש כל עובדת שילדה או אימצה ילד/ה וחזרה לעבודה, ואין חשיבות לעובדה שהיא אכן מניקה או שואבת חלב, אינה מניקה כלל ואינה שואבת חלב.

שעת הנקה ניתנת מרגע חזרת העובדת מחופשת הלידה ולמשך 4 חודשים, כולל חופשות ללא תשלום. משך חופשת הלידה משתנה - עבור עובדת עם ותק של פחות משנה במקום העבודה, חופשת לידה הינה 14 שבועות. עבור עובדת עם ותק של יותר משנה, 26 שבועות. שנת הלימודים מחייבת היערכות רבה מבחינת הורים.

חשוב לדעת את זכויותיכם ולפעול לקבלתן. שימו לב, כי קיימת מגמה חיובית של שינויי חקיקה כך שגם אבות יהיו זכאים לזכויות הוריות בין אם האם מקבלת את זכויותיה ובין אם לא.

המשך חופשה מהנה ושנת לימודים פוריה!

חזרה לכתבות בנושאי דיני עבודה וזכויות עובדים לחץ כאן

נכתב ע"י ענבר ברקוביץ אפרים, הכותבת הינה עו"ד. אין לראות באמור לעיל משום יעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת. הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

ענבר ברקוביץ אפרים, עו"ד ומרצה
law.ibe.office@gmail.com
פייסבוק: ענבר ברקוביץ אפרים, עורכת דין