אוסף מאמרים בתחום דיני עבודה וזכויות עובדים

כי חשוב לדעת את זכויותיכם!

פערי השכר בין המינים, זכויות נשים במקומות העבודה, תהליך קבלה לעבודה ועזיבת מקום העבודה.
* הכתבות נלקחות מאתרים אחרים ונכתבו ע"י עורכי דין ואנשי מקצוע בתחומי התעסוקה, "מעברים" אינם אחראים להמלצות הניתנות בכתבות.




 

בדרך להיות עצמאי

 עו"ד ענבר ברקוביץ אפרים

חודש מאי הוא חודש הפועלים העולמי המסמל את מאבק העובדים לתנאים טובים יותר, את רצונם להתאגד ואת זכותם לעשות זאת. אצלנו בארץ מסמל החודש הזה גם את עצמאותנו כעם, כמדינה ואת הדרך הקשה שעשינו על מנת להגיע לעצמאות. אז לכבוד עצמאות ישראל, בואו נדבר קצת על עצמאות.


הבחירה האם להיות עצמאי/ת או שכיר/ה, היא יותר מבחירה כלכלית. יש לבחון פנימה את היכולת האישית, האופי הזמינות, ולבחון כלפי חוץ את תנאי השוק, התחרות והעיתוי. באופן כללי השאלה היא האם אני מוכנ/ה לעבוד למען עצמי ולהפסיק לעבוד עבור אחרים.


אז אם את/ה שוקל/ת לצאת לעצמאות עסקית, או שכבר עשית את הצעד, כדאי לדעת מה מחכה לך בהמשך הדרך ומה נדרש חוקית על מנת ליישם את הדרך בה בחרת. חשוב לדעת כי דברים אלו ייקבעו את זכויותיך וחובותיך  ואת מעמדך אל מול רשויות שונות, ועל כן חשוב לקיימם בדקדקנות.


עצמאי מהו?- הגדרה

לפני שיוצאים לדרך חובה להגדיר את סוג העסק ולהבין באיזה סוג של "ישות משפטית" מדובר: האם מדובר בעסק מסחרי, שירותי ו/או יצרני.

אם מדובר על עוסק יחיד קיימות שתי אופציות: עוסק פטור שהכנסותיו השנתיות מגיעות עד כ-78,000 ₪ או עוסק מורשה שהכנסותיו מעל הנ"ל קיימים גם עיסוקים המחייבים פתיחת עוסק מורשה בלבד. בין היתר מחוייבים בעלי מקצועות חופשיים (אדריכל, סוכן ביטוח, עורך דין) מקצועות הרפואה, מקצועות התיווך (תיווך נדל"ן, תיווך רכב) ואף מי שפותח גן ילדים או מרכז חוגים לפתוח תיק עוסק מורשה.

ישות נוספת יכולה לפעול במסגרת של חברה בע"מ וזאת במתכונת של חברה פרטית שלא נסחרת ו/או חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה.

גם מי שעובד כפרילנסר עם מספר לקוחות במקביל ומספק להם את שירותיו נחשב כעצמאי לכל דבר ועניין. על חובותיו וזכויותיו.


חובות וזכויות בפני רשויות המס

המפגש הראשוני (ככה זה...) והבלתי נמנע הוא עם רשויות המס.


מע"מ
בשלב הראשון פותחים תיק במשרדי מע"מ הסמוכים למקום המגורים או כתובת העסק.

ניתן לפתוח את התיק באופן עצמאי אך מומלץ לעשות זאת באמצעות רואה חשבון שגם ילווה את העוסק לאורך המסלול.

המע"מ הוא המס שנגבה מהלקוחות ועובר על ידי העצמאי לרשויות המס (קופת המדינה):

עוסק מורשה (שאינו פטור )חייב בגביית מע"מ מלקוחותיו. את המע"מ שגבו ממנו בגין הוצאותיו הוא מנכה מהסך שגבה מלקוחותיו ואת ההפרש מעביר לקופת המדינה.

עוסק פטור אינו גובה מע"מ מלקוחותיו אינו יכול להתקזז אל מול המע"מ שגבו ממנו במסגרת רכישותיו והוצאותיו הקשורות לעסק.

כאשר העצמאי הפטור מקבל תשלום מלקוח עליו להוציא קבלה ועליה לרשום כי הוא עוסק פטור כדי שמי ששילם לו וקיבל בגין התשלום את הקבלה, לא יקזז מע"מ שלא זכאי לו.

בכל מקרה שחל שינוי במחזור הכנסותיו המגדיר את מעמדו כפטור או לא עליו לדווח מיידית לרשויות המס באמצעות טופס מיוחד שנשלח אליו מהרשויות.

 

 

מס הכנסה

ממשרדי מע"מ עוברים למס הכנסה. לפי החוק נדרש לפתוח תיק במס הכנסה תוך 30 יום מתחילת הפעילות של העסק. איחור בפתיחה עולה לכדי עבירה על החוק.

בסמכות פקיד השומה לדרוש תשלום מקדמות חודשיות. בהמשך, ידרוש אותו פקיד הצהרת הון לסוף השנה האזרחית שלפני שנת פתיחת העסק.

לצורך ההתחשבנות עם מס הכנסה ומע"מ יש צורך לנהל מערכת הנהלת חשבונות שעונה על  דרישות רשויות המס בהתאם להגדרת העסק כאמור:

עוסק קטן יכול לנהל את חשבונותיו באמצעות קבלות / חשבוניות מס מודפסות וללא צורך במערכת ממוחשבת.

רואה החשבון שמכין עבורכם את הדוחות יקבל מכם את כל הקבלות בצירוף דוח הוצאות שוטפות הקשורות לעסק להכנת הדוח השנתי, שאותו יש להגיש תוך 4 חודשים מתום שנת המס ולא משנה אם החשבונות ממוחשבים או ידניים.


המוסד לביטוח לאומי מול העצמאי

חובה לפתוח תיק עצמאי גם במוסד לביטוח לאומי דמי הביטוח לתשלום נקבעים על ידי המוסד לפי הכנסתו השנתית של העצמאי המבוטח.

בשלב הראשון נקבע השיעור לפי אומדן. בסוף השנה מתקבל דיווח מדוייק על ההכנסות והפרמיה נקבעת בהתאם. אם חלו פערים לרעת העצמאי הוא יהנה מהקיזוז.

במידה ואין לבעל העסק העצמאי הכנסות או לחילופין הוא נתון בחובות והפסדים עליו לשלם בכל מקרה פרמיה מינימאלית בסך 217 ₪ לחודש.

המוסד מכיר בעובד כעצמאי במידה ועמד בתנאים להלן: העיסוק העצמאי תופס 20 שעות בשבוע לפחות, הכנסתו החודשית עולה על 50% מהשכר הממוצע במשק, עוסק במשך 12 שעות בשבוע והכנסתו עולה על 15% מהשכר הממוצע.

עובד שכיר מבוטח בביטוח אבטלה וכאשר מפטרים אותו הוא זכאי לקבל דמי אבטלה כתחליף לשכרו. עצמאי לא זכאי לביטוח זה וגם לא לביטוח במקרה של פשיטת רגל ופירוק תאגיד. קיים מתווה לחוק אבטלה לעצמאיים, והצעת חוק שעברה בקריאה טרומית בכנסת, אולם ארגוני העצמאים מתנגדים לו התנגדות נחרצת כיוון שבפועל מחייב החוק המוצע את העצמאיים לממן לעצמם את דמי האבטלה.

חובת תשלום דמי ביטוח עבור שכיר מוטלת על המעסיקבמידה והוא מפר חובתו הוא זה שנושא בסנקציות. עצמאי שלא ישלם או לא יפתח תיק יפגע באופן ישיר ויפסיד את זכויותיו והן רבות.

כך לדוגמה: קצבת נכות, קצבת מזונות, דמי מילואיםתאונות עבודהשיקום מקצועי וטיפולי, הכול לפי הצורך ולפי החלטות הועדות הרפואיות ליד המוסד לביטוח לאומי.


ופנסיה?

בניגוד לעובד שכיר שהמעסיק מפריש לקרן פנסיה את חלקו בנוסף לחלק של העובד, עצמאי נאלץ לדאוג לעצמו ולמצוא אפיקי חיסכון לטווח ארוך. ההפרשות הן רק שלו. אין מי שישתתף איתו.

עוסקים קטנים שגם משתכרים מעט מתקשים להפריש לחיסכון לפנסיה. זו הסיבה שהם מנסים באמצעות בתי הדין לעבודהשמגלים אהדה והתחשבות, לחייב את הלקוחות שלהם, שהם בעצם המעסיקים שלהם, לתרום את חלקם לטובת מימוש הזכויות הסוציאליות שלהם.

זה אפשרי במידה והיחסים יוגדרו כיחסי עובד ומעבידבהעדר יחסים מסוג זה יתקשה בית הדין להעניק את הסעד המבוקש. קיימים כללים ומבחנים שנקבעו בהלכות פסוקות של בתי המשפט שהגדירו במפורש את הרכיבים למערכת יחסי עובד ומעביד על השלכותיה (תוכלו לקרוא על כך במאמר קודם שפירסמתי כאן, על יחסי עובד ומעביד)

לאור העובדה שרק שכירים נהנים מחוק פנסיה חובה הוחלט במשרד האוצר לקדם הצעת חוק פנסיה חובה לעצמאים בדומה לשכירים.

בשנת 2015 הושגה הסכמה בין  ועדת הרפורמות בכנסת, לארגוני העצמאים, הסוללת את הדרך לחוק פנסיה חובה לעצמאים. על פי ההצעה, החל ב-2017 יחויבו העצמאים להפריש כספים לקרן פנסיה וזאת על ההכנסה שבין מחצית השכר הממוצע ועד לשכר הממוצע. שיעור ההפרשה ינוע בין 2% מההכנסות ל-10% מההכנסות, לפי גובה ההכנסה.


חוזים, ביטוח ושאר ענייני משפטיים:

כשהעסק מתחיל לעבוד, בהתאם לסוג העסק, מתחילים לעלות צרכים פרטניים נוספים, גם הם בעלי חשיבות עליונה להתנהלות תקינה:

מהי התקינה בה את צריכים לעמוד? כלומר, אילו תקנות (עירוניות חוקיות ואחרות) חלות על העסק שלכם? האם אתם עומדים בהן?

איך נראים הקשרים שלכם כעסק עם ספקים ונותני שירות? האם "ריפדתם" את עצמכם על ידי חוזים המגנים עליכם ועל העסק שלכם בשעת הצורך?

מהי מדיניות החזרת המוצרים שלכם? האם המוצרים שלכם מחוייבים בתקן כלשהו?

ומה לגבי ביטוח? האם הלקוחות שלכם ואתם מוגנים? האם אתם מוגנים בפני תביעה של לקוחות או ספקים לא מרוצים?

ומה לגבי עובדים? נכון, יצאתם לעצמאות ואתם עובדים עבור עצמכם, אך עסק מצריך לעיתים קרובות יותר מעובד אחד והעצמאי, הופך למעסיק. האם אתם מקיימים את  כל זכויותיהם של העובדים שלכם?

המעבר משכירות לעצמאות הוא מעבר מבורך עבור אנשים רבים. כזה שמלווה בציפייה רבה, בהתרגשות ובשאיפה לעתיד כלכלי ותעסוקתי טוב יותר. אל תהססו לשכור שירותיהם של אנשי מקצוע המתמחים בתחומם, ליווי של רואה חשבון ועו"ד הינם חיוניים ביותר לניהול תקין של עסק, גם בצעדיו הראשונים שחשוב שיהיו נכונים, חכמים וחוקיים.  

חג עצמאות שמח

 

 נכתב ע"י ענבר ברקוביץ אפרים, הכותבת הינה עו"ד. אין לראות באמור לעיל משום יעוץ משפטי, המלצה או חוות דעת. הכתוב לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.


עו"ד ענבר ברקוביץ אפרים

law.ibe.office@gmail.com